Régóta készültem rá, hogy megírjam ezt az egész történetet, bár volt, aki azt javasolta, várjam meg, amíg a gyerek jövőre mindenből leérettségizik, hátha baj lesz, de megígértem, hogy beszámolok, és most meg is teszem.
Aki nem olvasta az előzményeket, ITT és ITT megteheti; összefoglalva a lényeg annyi, hogy 11.-es Bálint fiam decemberben elhatározta, hogy német nyelvből előrehozott érettségit tesz. Nagy meglepetésünkre szaktanára nemcsak hogy nem támogatta, hanem mindenféle akadályokat gördített e nemes cél elérésének útjába. A legnevetségesebb az érzelmi nyomás volt részéről: kijelentette a németes csoport előtt, hogy Bálint nem tagja a kis közösségnek, mert távozni kíván, ezért padtársa is üljön el mellőle, és a júniusi csoportkirándulásra sem mehet velük, mert ilyen gonosz tervet forral. Nem akarta aláírni Bálint kérvényét, aztán az utolsó pillanatban mégis csak mindent el lehetett intézni – mert jogszabály mondja ki, hogy a diáknak ehhez bizony joga van.
Először az osztályozó vizsga következett: egyszerre kellett vizsgázni a 11.-es és a 12.-es anyagból. A gyerek annyit tanult, hogy az egészen elképesztő. Felkészítő tanára, Detti (nem az iskolai szaktanára) teljesen nyugodt volt afelől, hogy Bálint simán veszi az akadályt, mindent tud, amit tudni kell.
Az írásbeli osztályozó vizsga hozzáértők szerint kifejezetten a jó szívatós típusú feladatlap volt – amit az iskola egyik tanára állított össze, aki szintén nem híve az előrehozott érettséginek -, a szóbelin pedig olyasmit kértek tőle, amit állítólag nem is lehet: felkészülési idő nélkül, kapásból kellett fordítania magyar szöveget németre. A szaktanára és egy másik német nyelvtanár volt csak a teremben, meg Bálint. Nem cifrázom: a 11.-es anyagra négyest kapott, a 12.-esre hármast.
Összetört.
Bánta az egészet, hogy minek kellett neki ebbe belevágnia, most aztán nézheti a pontjait, pedig ügyvéd akar lenni, hogyan fog így majd bekerülni a jogra, satöbbi. Hogy addig 19 ötöse volt németből, simán ötös lett volna, és jövőre is, félkézzel. Vigasztaltuk a férjemmel, mindketten ugyanazt mondtuk neki: óriási dolognak tartjuk, amit tett, hogy ennyi energiát fektetett ebbe az egészbe, én – mondtam neki – lehet, hogy már rég feladtam volna, de te küzdöttél, és teljesen odatetted magad, és ebben az egészben ez a legnagyobb érték. Mindig is voltak olyan tanárok, akik attól érezték jól magukat, ha keresztbe tehettek a diákoknak, ez nem újdonság (ld. Horger Antal), de azt is tudom, hogy az érettségin, ahol nem hárman lesztek a teremben, hanem úgy kábé kilencen, meg fogod nekik mutatni, hogy mit tudsz igazán.
Kis epizód még az osztályozó vizsgáról, hogy egy másik fiú, aki pár héttel korábban szerezte meg a felsőfokúját németből, egyest kapott az írásbelijére. EGYEST! Mert mi olyan kemények vagyunk, hogy megmutatjuk.
Vártuk az írásbeli érettségit. Pontosabban, az eredményét. Egy napon aztán odament a szaktanára Bálinthoz, majd közölte vele, hogy kijavította az érettségijét, jó lett. 85 százalékos. Akkor esett le Bálintnak, hogy az nem egyszerűen jó, hanem ötös, és nem is éppen hogy, hanem kényelmesen, mivel 80 százalék felett már jeles az érdemjegy. Az első akadályt tehát sikerrel vette, gőzerővel tanult tovább a szóbelire. Detti, a különtanára mondta nekünk, hogy simán fog menni, ha beszélni kell, Bálintot le sem lehet lőni, úgyhogy ő nem aggódik felőle. A dolog szépsége, hogy a vizsgán pont azt a tételt húzta, amit szeretett volna, és az értékelés során 100 százalékot kapott. Így az érettségije kompletten 88 százalékos, vastagon ötös. Az érettségi elnök a végén külön gratulált neki a tudásáért, a kiejtéséért, és azt mondta, hogy akinek ilyen nyelvérzéke van, az tanuljon nyelveket szorgalmasan.
Azért kíváncsi lennék, a szaktanár mit gondolt magában, amikor az elnök külön kiemelte Bálintot… Vajon elgondolkodott-e azon, mi lenne a feladata pedagógusként…? Vagy úgy érzi, abszolút helyesen cselekedett?
______________________________________
Ha nem szeretnél lemaradni az újabb bejegyzésekről, iratkozz fel a hírlevelemre a jobb oldali sáv tetején található "Blogkövetés" ablakban.
Ó, és gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, nézegetni... Csatlakozhatsz hozzám az Instagramon is.
Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm:-)
Sajnos nem egyedi történet, a mai magyar közoktatás helyzetét remekül bemutatja. Gyomorforgató. Köszi, hogy megírtad.
Bálintnak a legjobbakat kívánok a tanulmányaihoz.
Gratulálok! Csodálatos!!!
De a tanár… komolyan, párom szokta mondani, hogy lassan eljutunk oda, hogy veszünk egy diktafont, és ha megyünk valakivel beszélni, rögzítjük…. Mert ez, amit Bálinttal csinált az a “tanár”, undorító…. minek tanít az ilyen miért nem megy nyugdíjba???? vagy gyárba összeszerelni?
De a lényeg, hogy csúcsszuper a fiad, a kitartása meg felülmúlhatatlan! Tuti, hogy ügyvéd lesz belőle, ha az akar lenni! Vagy bármi, mert eléri amit akar az tuti 🙂
Gratula!!! Egy akadály pipa.
Sajnos nagyon nem egyedi a tortenet. De az ő esete is mutatja igenis érdemes kiállni az igazunkért.
Bálintnak gratulálok, úúúgy örülök neki!!!!!:)
A szabálytalan osztályozó vizsgán kapott év végi 4-es és 3-as belekerül(t) a bizonyítványába – ezáltal a pontok számításába is – vagy csak az érettségi jegye számít majd? Én már rég (15+) éve felvételiztem, akkor kellettek a 3.-4. èvf-ban szerzett osztályzatok is.
Az iskola dolgozóját (az ilyen a szememben nem tanár) nem minősítem, a tetteivel és a guztustalan “módszereivel” erről ő maga gondoskodott. Jèzusom, és ezek _oktatnak és nevelnek_ , hát gratulálok a rendszerünkhöz. Remélem beleírta a portfóliójába is ez a banya, h miféle kompetens személy is ő – példákkal illusztrálva.
Az én lányommal ugyanezt tette a némettanára. Annak ellenére, hogy 15. lett az OKTV-n német nemzetiségi tárgyból. Képes volt az osztályozó vizsgán kettest adni!!!!!! Az ő feladatlapja is olyan volt, amit ő állított össze.
Ráadásul a versenyre NEM IS ő készítette fel, de a dicsőséget magának zsebelte be…
A lányom végül emelt szinten érettségizett 92%-os eredménnyel.
Vajon az ő tanárnője mit gondolhatott?????????
Remélem, hogy azóta lelkiismeret furdalása van.
Kaé, most a diák választhat: vagy az évvégi jegyeket számíttatja be, vagy az érettségit duplázza.
Köszi a választ; akkor ez sima ügy lesz így, pláne ha a többi tárgy is ilyen jól fog menni! Majd írd meg, és akkor is megy a drukk;)
Ezt a mobbingoló (vagy bullying…? van különbség?) banyát amúgy van vmi mód leállítani? Vagy így már nem kell, hogy Bálint bent legyen az óráján (sztem ez lenne logikus)?
Bár attól még fúrhatja a többi tanár és az osztálytársak körében, a háta mögött.:/ De jó lenne, ha lenne mód arra, hogy kiiktassák az ilyeneket!
Bálintnak nem kell több óráján részt vennie, és azt hiszem, pont ezért nem szereti az iskola az előrehozott érettségit, mert hogy a lyukasórás kölkök majd mit csinálnak addig…?
Hú, hát ez tényleg valós probléma lehet:))
Ezek a nyilvánvalóan link, buta kölkök szerintem biztosan felgyújtják az iskolát vagy drogozni fognak. Tuti! Én is ezt csináltam anno az angolórák helyett, innen az info.:)))
(Istenem, hát sétál, olvas, eszik, molyol a könyvtárban, neadjisten beszélget a többi “lógóssal”, ha ez ilyen tömeges jelenség…anyám. Még jó, hogy nem kell nekik gyermekfelügyeletet szervezni:)
Potyognak a könnyeim, nagyon bánt hogy ilyen dolgok megtörténhetnek, és hogy ilyen lelkivilágú “pedagógusok” lehetnek a gyerekeink közelében!
Bálintnak szívemből gratulálok!
Én már több soron megírtam itt erről a véleményemet, meg azt is, hogy nálunk hogy van ez, egy nem-elitiskolában. Most egy újabb tapasztalat.
Jósorsom, és a kormányhivatal a régió legnevesebb gimnáziumába vetett érettségi elnökként, ott is a legzsenibb osztályba. Volt olyan tárgy, amiből 96 % volt az átlag… A szóbelin nagyon szép teljesítmények voltak, az egész vizsgán volt egy kettes, egy-két hármas, négyes néhány, és ötösök tömegével. Rajtam kívül senki sem volt elégedett, mert túl sok kérdést kellett feltenni történelemből és magyarból, az angol meg nem olyan “fluent”, mint amilyennek lennie kéne, mert az összes jó angolos egy évvel ezelőtt előrehozott vizsgát tett. Csak ötösök születtek angolból, érdekes módón rosszabb jegy nem is volt, köszönhetően a gyönyörű írásbeli dolgozatoknak*, azt meg csak nekem súgták meg, hogy az a diák, aki előrehozott vizsgát tesz, úgy tudja, hogy csak maximum a négyesek mehetnek vizsgázni. Nonszensz.
*Nem tudom, ki az anyja az angol írásbeli érettségi követelményeknek (csak sejtem…), de tényleg nagyon jónak kell annak lennie, aki jó jegyet akar angolból.
Nekem az irodalomtanárom csinálta ugyanezt 2006-ban. A gimnázium utolsó évében váltottak tanárt, s az addig 5-ös jegyeimet kettesre, hármasra lehúzta. Az előző tanárunk (aki elment) mindenkinek hagyott búcsúlevelet melyben kifejtette, hogy újságíró legyek. Mivel fogalmam sem volt merre menjek tovább úgy gondoltam, megpróbálom. Az érettségi írásbelimet kettesre értékelte ez az új tanár (s nem csak velem cseszett ki), minősíthetetlennek nevezte a fogalmazásomat, és még sorolhatnám. A végén nagy nehezen fel tudtam húzni hármasra az érettségi jegyet, s szerencsére a történelem 5-ös, az angol középfokú vizsga felhúzta az érettségi pontjaimat. Sajnos mondjuk nem eléggé, pont miatta 2 ponttal lecsúsztam az áhított szakról. Öröm az ürömben, hogy végül így is cikkíró lettem…:)