Mai Móni

Előrehozott érettségi – nálatok engedik?

Amikor a nagyobbik fiam (17) elmesélte a sztorit, olyan ideges lettem, hogy lelki szemeim előtt lejátszódott, amint beviharzok az iskolába, és kérdőre vonom a tanerőt, aki minden lehetséges módon próbálja letörni a gyerek lelkesedését.

Bálint fejéből ugyanis egy évvel ezelőtt kipattant az isteni szikra; az addig nem igazán tanuló gyerek megvilágosodott, mint mondta, hogy márpedig neki ügyvédnek kell lennie. Hohohó, Bálintkám, ahhoz tanulni is kell ám – mondtuk neki, és ő rákapcsolt. Magától. Nekifeküdt. Németből – amiből addig négyes volt – elkezdett különtanárhoz járni, aki valami egészen profi módon tényleg elérte nála, hogy tulajdonképpen bármit megtanuljon. Detti, a különtanár mondta nekünk is, hogy a gyerek annyira könnyen tanul, hogy akár előrehozott érettségit is tehetne.

Nos, Bálintot ez a lehetőség lelkesítette, és nagy svunggal odament az iskolai szaktanárhoz, hogy szeretne most, azaz egy évvel korábban érettségizni a nyelvből. Azt hiszem, arra számított, amire mi is, hogy a pedagógus majd bátorítja, támogatja, megveregeti a vállát, és aztán továbbra is megteszi a gyerek sikere érdekében azt, ami rajta áll.

Hát nem.

A tanerő gyakorlatilag kiakadt, hogy ő nem szereti az ilyen kalandorokat, meg aztán úgysincs meg Bálintban a szükséges tudás, illetve – nekem ez az érv tetszik a legjobban -, azt a nehéz anyagrészt, ami még hátra van, ő szeretné jövőre Bálintnak megtanítani.

a1

Még hogy előrehozott érettségi…? Mit képzelsz, fiam?

Nos, a fiú visszahőkölt, és miután gondolkodott, azt mondta nekünk: nem szeretné, hogy az osztályozó vizsgán, vagy az érettségin kiszúrjanak vele, úgyhogy akkor inkább most csak a nyelvvizsgát csinálja meg, aztán érettségizik jövőre. Bár csodálkoztam, hogy ilyen könnyen feladta, gondoltam, még van időnk, megbeszélgetjük párszor, kiben mi ülepedik le. Ezt a döntését elmondta Dettinek is, aki aztán egy néhány nappal későbbi találkozásunk alkalmával azt mondta nekem, ha Bálint az ő gyereke lenne, hát bizony nem engedné, hogy így packázzanak vele: neki meggyőződése, hogy simán megtanulja a szükséges anyagot, hát miért ne élhetne a lehetőséggel, hogy előbb letudjon egy vizsgát?

A férjemmel átbeszéltük, be kell menni az iskolába, és beszélni kell a tanárral. Tavaly már lejátszottunk egy ilyen meccset, akkor Nóra lányunk miatt, aki angolból szeretett volna előrehozott érettségit csinálni. A szaktanár az igazgatóhoz, az igazgató a szaktanárhoz küldte, majd az egyik ismerős pedagógus megsúgta, hogy az igazgató kiadta a tanároknak, hogy nem engedhetik az előrehozott érettségit, mert az iskolának nem érdeke, hogy a nyelv-, illetve informatika órákról elfogyjanak a gyerekek.  Ezt persze nyíltan kimondani így nem lehet, hiszen a tanulónak joga van előrehozott érettségit tenni. Nórával kapcsolatban egyetlen, sajnos vitathatatlan érvet tudtak felhozni: félévkor – mivel ellinkeskedte a dolgozatokat – csak négyes volt. Igaz, hogy mellette letette a középfokú nyelvvizsgát, de az az angoltanárát inkább bosszantotta, mint hogy értékelte volna a teljesítményt. Azonban tudtak arra hivatkozni, hogy hát sajnos nem teljesítette az iskola által szabott követelményt. Na most Bálintnál más a helyzet, mert ötös volt, sőt, színötös – valószínűleg azért, mert még nem tudott a tanára a szándékáról. Így aztán már nekünk is más a tárgyalási pozíciónk – gondoltuk.

De gyerek nem várta meg, hogy szülei intézzék az ügyeit, ő maga állt ismét a szaktanára elé, és udvariasan, de határozottan azt mondta neki: tanárnő, nekem feltett szándékom, hogy idén érettségizzek. Legyen szíves engedélyezni.

Erre a tanerő újra kiosztotta; elmondta, hogy nem támogatja, szerinte nincs meg a kellő tudása, sőt, hogy az igazgatóhoz is be fog menni, hogy Bálint trehány, sokszor nincs cucca, nincs házija – ami a gyerek szerint egyszerű koholmány -, de hát tessék, menjen, ha annyira akar.

A következő órán elültette Bálint mellől a padtársát, mondván, hagyd őt egyedül, mert ő már annyira profi, hogy nem akar velünk tanulni. Elkérte a munkafüzetét, amelyben, mivel pont előtte egy hetet hiányzott, voltak kitöltetlen részek. És ez mi? – vonta kérdőre. Ez az oldal egyes, ez meg megint egyes. Majd leült az asztalához, és dünnyögni kezdett, hogy mennyire nem bírja az ilyet.

Itt tartunk ma.

Kerestem az iskola honlapján, az e-naplóban bármiféle elérhetőséget ehhez a tanárhoz, de nem találtam. Most jöttem rá arra, ami eddig fel sem tűnt: az iskola írogathat nekem, üzengethet, de én még csak válaszolni sem tudok, nem hogy kérdezni. Síkideg voltam, gondoltam, jobb is, hogy nem ma beszélek ezzel a “pedagógussal”, hátha olyat mondanék, amit esetleg később megbánok. Bálint, látva a tépelődésemet, ennyit mondott:

– Anyám, nem értem, miért vagy ezen annyira fennakadva. A kemence kicsit magasabb hőfokon ég, hogy jobban kijöjjön a salak. Ennyi.

 

______________________________________

Ha nem szeretnél lemaradni az újabb bejegyzésekről, iratkozz fel a hírlevelemre a jobb oldali sáv tetején található "Blogkövetés" ablakban.

Ó, és gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, nézegetni... Csatlakozhatsz hozzám az Instagramon is.

Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm:-)

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Gubis Szandra says:

    Igazan nem ertem ezt a hozzáállást a tanar es az iskola reszerol. Ez nekik inkabb buszkesegnek kene, hogy legyen meg abban az esetben is, ha mondjuk a tanar pontosan tudja, hogy nem az o érdeme, dehat a gyerek valamiért mégiscsak motivált, akkor ne torjek le a lelkesedést!

    En annak idejen (9eve) ugy nyitottam az első hónapban a kozepsuliban, hogy emelt angol előrehozott érettségit csinálok ev vegen, ha törik ha szakad. Megcsinaltam 5sre, akkor 14,5 évesen, elotte meg 14 évesen csak ugy felkészülés gyanánt egy 98%os nyv-t. 10. Osztalyban ugyanezt eljatszottam foldrajzbol. A normal erettsegi idore mar csak a magyar, matek, tori triumviratus maradt. Irtó büszke volt a tanarom es az ofom is, hat nem az a termeszetes? Csak mivel ez ugye plusz munka nekik, mert meg kell szervezni az osztályozó vizsgát es egy csomo adminisztrációs dolog is… Nyilvan nem érdekük, mert az a kifogás eleg gyenge, hogy ne uruljon ki a terem ezeken az órákon, hiszen a kisebb csoport jobban halad az anyaggal magasabb színvonalon… Ebbll is latszik, hogy aki kicsit átlagon felüli akar lenni azt inkabb lenyomjak, hat mert legyen különb, mint a tobbi???!!! Pocsék az oktatási rendszerünk, nincs mit tenni.

  2. ptimi says:

    Tavaly nálunk is ugyanez volt a helyzet a mi Nórinkkal. Előrehozott érettségi németből, a tanár nyomdafestéket nem tűrő módon beszélt vele, de Nóri ragaszkodott az álláspontjához és nemcsak németből, hanem kémiából is letette az érettségit. Ki nem szúrtak vele az érettségin, 5-ös lett mindkettő. Előnye is volt, hogy utána nem kellett ezekre az órákra járnia és kevesebb tantárgyból kellett felkészülnie az érettségire. Nem tudom egyébként, hogy mi az oka ennek?Azért remélem, hogy Bálintot nem rendíti meg a tanár viselkedése.

  3. Kriszti Pintérné Rácz says:

    Nálunk maga az iskola szorgalmazza ezeket. Már 9-ben tájékoztatták erről a szülőket is. Persze nekik adminisztráció, meg plusz szervezés de én azt gondolom az iskola megítélésének, hírnevének még jót is tesznek az ilyen dolgok. Ráadásul az ilyen tehetséges gyerekek a felszabaduló időben más hasznos dolgot tanulhatnak stb. Mi csak általánosban tapasztaltuk azt, hogy mennyire utálják, ha egy gyerek elmegy kisgimibe. Persze érthető valahol, mert a jó képességű megy el, de akkor is nagyon rosszul esett hogy nem büszkék voltak rá, pedig hát ott tanulta meg az alapokat. Nem baj, elég büszkék voltunk mi! Hajrá Bálint, ne hagyd magad!

  4. joy says:

    Szia!
    Én 11-ben tettem hirtelen elhatározásból angol előrehozott érettségit annak okán, hogy egyébként is különtanárhoz jártam a nyelvvizsga miatt.
    Senki se hátráltatott, az osztályozó vizsgát egy üres teremben tartottuk a normális órák után, semmi cécó nem volt.
    Miután leérettségiztem továbbra is bejártam angolórára, írtam dolgozatokat is, meg minden, egyrészt hogy ne felejtsek, másrészt meg jó volt.
    Ha az az iskola indoklása, hogy nem akarják, hogy elfogyjanak a gyerekek, akkor ezzel talán ki is lehet húzni a dolog méregfogát.

    Sok sikert a fiadnak!

  5. Lakjunk jól says:

    Az előrehozott érettségi egy hülyeség. Hiba volt bevezetni. Ettől még a tanár érvelése lehet nevetséges, de normális országokban az érettségi a középfokú tanulmányok lezárása.

  6. Ezt így megindokolhatnád, hogy miért is hülyeség.

  7. maimoni says:

    Szerintem ebben az esetben nem is az a kérdés, hogy az előrehozott érettségi hülyeség-e vagy sem – bár szerintem nem, mert minek szúrjon el az a gyerek négy évet olyasmi megtanulásával, amire neki mondjuk kettő is elég? Az egész iskolásdi sok esetben egy helyben topogásról szól, ami egy jobb képességű gyereknek sokszor dögunalom és szenvedés. Évek telnek el a gyerekek életéből felesleges időpocsékolással.
    Na de, amint mondtam, ebben az esetben nem is ez a kérdés, hanem az, hogy van a gyereknek egy bizonyos joga – alanyi -, amitől nevetséges álindokokkal, sőt, HAZUGSÁGOKKAL megfosztják. Számomra ez a felháborító.

  8. Eszter Faragó says:

    Szia Móni,

    Szerintem mindenképpen érdemes lenne beszélni a tanárral hogy ez az ellenséges hozzáállása oldódjon!
    Ne hagyjátok hogy egy jogos lehetőség elszálljon.Kitartás Bálintnak!

  9. goszika says:

    Nálunk támogatják az előrehozott érettségit. A földrajz fakt pl. eleve egy éves, mert 11. év végén érettségiznek a diákok.

    Angolból csináltam előrehozott érettségit 10. félévkor. Ahhoz le kellett osztályozó vizsgázni a 10., 11., 12. osztály anyagából. Ezt azért csináltuk, mert az volt az utolsó év, hogy a nyelvvizsgát befogadták érettséginek. Na az nem volt olyan vicces, ráadásul egyetemre mindent elfelejtettem angolból…

    Az osztályozó vizsga már más kérdés. Én mindig levizsgáztam számtechből, énekből és rajzból. Igaz rajzból csak egyszer, mert rájöttek az osztálytársaim, hogy ez jó ötlet, viszont a tömeges vizsgázást már nem nézte jó szemmel a tanár, ezért hármasnál jobb jegyet nem adott a vizsgán. Ezek azonban olyan tárgyak, amik számomra rettentő idegőrlőek voltak, mert senkit nem érdekeltek, és a tanár csak szenvedett 45 percen keresztül. Ezekben az idősávokban külön órára jártam (pl. zongora), így délutánra általában már alig maradt extra elfoglaltságom.

    Lényeg, ami lényeg, hogy nálunk engedték, és ezért hálás vagyok, mert tudom, hogy nem mindenhol van ez így. Tekintettel kellene lenni a tehetséges gyerekekre, és az iskolának kellene stratégákat mutatni, hogy hogyan lehet a legjobbat kihozni belőlük.


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!