Csakhogy a nagy ünnepekkor mindig előbújik belőlem a teológus, és nem hagyja, hogy szó nélkül elmenjek bizonyos tények mellett. Például, hogy az amúgy feltámadás ünnepeként számon tartott jeles napoknak, pontosabban az ünnepi szokásoknak és szimbólumoknak nem sok közük van a nevezett eseményhez; az időpont egyezik úgy-ahogy, hiszen Jézus halála a zsidó pészach, vagyis az Egyiptomból való kivonulás ünnepén történt. Nem véletlenül, persze.
A történet meglehetősen közismert, de mégis, adjuk meg a módját: amikor az Örökkévaló kihívta a zsidókat Egyiptomból, a fáraó nem igazán lelkesedett az ötletért, hogy elengedje az olcsó munkaerőt; Isten tíz csapással sújtotta az országot, mindegyik csapással megalázva annak egy-egy istenét. Az utolsó csapás megtörte a fáraó ellenállását, aki maga is elvesztette elsőszülött fiát. A zsidóknak ezen a napon házanként egy-egy bárányt kellett elkészíteni tűzön sütve, amit kovásztalan kenyerekkel, keserű füvekkel ettek meg. A bárány véréből pedig az ajtófélfára kellett kenni; aki így tett, annak házát elkerülte a pusztítás:
„Mert általmegyek Egyiptom földjén ezen az éjszakán, és megölök minden elsőszülöttet Egyiptom földjén, az embertől kezdve a baromig, és Egyiptom minden Istene felett ítéletet tartok én, az Úr. És a vér jelűl lesz néktek a házakon, amelyekben ti lesztek, s meglátom a vért és elmegyek mellettetek, és nem lesz rajtatok csapás veszedelmetekre, amikor megverem Egyiptom földjét.” (Mózes II. könyve, 12:12-13)
Az Újszövetségben Jézus lett ez a bizonyos bárány, akinek a kiontott vére, halála és feltámadása, vagyis egyetlen, tökéletes áldozata miatt a pusztító elkerüli a Benne hívők „házát”, életét.
Ehhez képest nálunk bárányról szó sincs, van viszont nyúl, sonka, tojás, szentelt barka, locsolkodás… Teljes a képzavar. Hogy kerül a csizma az asztalra? Mit keresnek a pogány termékenység-, és egyéb mágikus szimbólumok a keresztény ünnepen?
Ezért berzenkedem én a húsvéti szokásoktól. Meg aztán, nem is vagyok sem katolikus, sem pogány… Hogy akkor meg minek jár a szám? Hát csak úgy.
„…semmi sem lehet több annál, mint leülni a sonkatál köré, leülni együtt, és falni a húst, hagymával, retekkel és nem gondolkodni és beszélni egyébről, mint hogy a sonkaléből mi legyen.”
______________________________________
Ha nem szeretnél lemaradni az újabb bejegyzésekről, iratkozz fel a hírlevelemre a jobb oldali sáv tetején található "Blogkövetés" ablakban.
Ó, és gyere a Facebookra is! Beszélgetni, lájkolni, nézegetni... Csatlakozhatsz hozzám az Instagramon is.
Ha tetszett, amit olvastál, oszd meg az alábbi gombok segítségével. Köszönöm:-)
De jó, hogy leírtad! Én is szerettem volna leírni, tegnap volt nizán hónap 14-e, a pászkaünnep estéje, aznap volt az “utolsó vacsora” is. Semmi köze a mai húsvétnak a Bibliához…
Én is dohogtam egy húsvétit a blogomon, bár nem lett ennyire tényszerű…Teljesen egyetértek azzal, amit leírtál. És azt sajnálom a legjobban az egészben, hogy nincsenek másfajta szokások helyette amiket a keresztények, akik nem akarnak húsvéti pogányságban élni a családi szokásrendszerük közé fölvehetnénk… egyszerűen nincs helyette más tartalmas, amit lehetne hasznosítani… vagy legalábbis nincsen propagálva. Aki nem akar sonkát enni és azon filózni, hogy mi lesz a sonkalével, annak pőre ünnepe lesz. Persze én inkább tartok pőre ünnepet, mint olyat, ami tele van hamis elemekkel…
Igen, igen! Pont ezen filóztunk tegnap a barátnőmmel. Mi nem vagyunk katolikusok, sem pogányok, sem zsidók, akkor ha hívő keresztény vagyok hogyan adjak ünnepi jelleget húsvétnak? Lánykoromban ilyenkor elmenekültünk a többi csajjal a locsolók elől kirándulni. Most meg mióta srácaink vannak szépen leszereljük a családot. És nem állítunk tojásfát és nem festünk tojást és egyéb termékenységi rítust sem honosítottunk meg. Viszont eszünk sonkát, de bárányt is csináltam már (csakhát az ára….) Elmeséljük a már jól ismert történetet a kivonulásról és a megfeszítésről, a feltámadásról. Szóval nálunk így.
Ez jó! Ezt például be lehetne vezetni, hagyományt teremteni belőle! Zsidó alapok, de már ott a keresztény tartalom is.Nálunk kis ajándékot azért kapnak a gyerekek, mondjuk,mint Mikuláskor. De nem veszünk nekik nyuszicsokit. Ezzel van is valami ünnep, meg nincs is túlcifrázva. Nem sütök bárányt sem. Talán majd egyszer, de akkor azt is úgy kellene, hogy kovásztalan kenyérrel, keserű füvekkel…
Ja bocs, nem írtam alá a fenti hozzászólásomat….Judit voltam 🙂 vagyok is.Még valami! nekem a Róma 14 a mérvadó az ünnepek terén.3. A ki eszik, ne vesse meg azt, a ki nem eszik; és a ki nem eszik, ne kárhoztassa azt, a ki eszik. Mert az Isten befogadta őt.4. Te kicsoda vagy, hogy kárhoztatod a más szolgáját? Az ő tulajdon urának áll vagy esik. De meg fog állani, mert az Úr által képes, hogy megálljon.5. Emez az egyik napot különbnek tartja a másiknál: amaz pedig minden napot egyformának tart. Ki-ki a maga értelme felől legyen meggyőződve.6. A ki ügyel a napra, az Úrért ügyel: és a ki nem ügyel a napra, az Úrért nem ügyel. A ki eszik, az Úrért eszik, mert hálákat ád az Istennek: és a ki nem eszik, az Úrért nem eszik, és hálákat ád az Istennek.Bocsi, hogy hosszú lettem, de talán megéri így húsvét táján ilyenekről is beszélgetni.Üdv,Judit
Judit, köszi! :))
Van egy baptista baráti családunk, ők sem tartják a pogány eredetű húsvéti szokásokat. Nem esznek sonkát, nem festenek tojást és soha életükben nem öntözködtek. Ezeket a napokat az imaházban töltik. Én a jövő héten ünneplem a pravoszláv Húsvétot, ilyenkor nekem szigorú böjt van. Szeretem a régi magyar népszokásokat is. Nálunk városon már kiveszőfélben van a locsolás, már csak a romák csinálják pénzért.
Szia Móni, kérdésem lenne: megoszthatom-e a Húsvéti dohogás linkjét FB-on? Annyira az én gondolataimat írtad le, de valahogy az ember a saját hazájában nem lehet próféta, édesanyámék az én számból ezeket meg sem hallgatják, viszont szívesen olvasnak… :DKöszi a válaszod! Enikő
Enca, nyugodtan.:)